Vi har intervjuet André Bråthen i Glava om hvordan han opplevde samarbeidet med SalesJobs da de skulle ansette ny Kategorisjef for Himling.
Han trekker frem spesielt god forståelse for rollen, tett kandidatoppfølging – og en profesjonell og effektiv prosess.
Fortell oss litt om rollen din i Glava? – “Jeg jobber nå som kategoridirektør i Glava. Jeg har altså ansvaret for seks kategorisjefer, og jobber tett med både strategi og salgsutvikling på tvers av produktsegmentene. Glava består av tre merkevarer – Weber, Glava og Gyproc – og er Norges største byggevareprodusent.
Hvordan startet samarbeidet med SalesJobs? – “Jeg har samarbeidet med SalesJobs helt siden jeg jobbet i min forrige stilling, og da jeg kom til Glava fortsatte vi samarbeidet. Vi opplevde at SalesJobs hadde og har en sterk posisjon innen bygg- og anleggsbransjen, og dette ble utslagsgivende”. – “Vi startet med å rekruttere distriktssjefer og KAM-er, og dette fungerte veldig bra”.
God forståelse for rollen og selskapet
Hvordan opplevde du SalesJobs forståelse av rollen? – “Rekrutteringen av Kategorisjef Himling skilte seg litt ut fra tidligere prosesser. Rollen har et tydeligere strategisk preg enn de mer salgsnære stillingene vi har rekruttert før, så vi brukte god tid sammen med SalesJobs for å settes ordentlig inn i rollen og forstå kompleksiteten og krav til kompetanseprofil. Det opplevde jeg fungerte veldig bra”.
Han forklarer videre: – “Det første vi gjorde var å holde et oppstartsmøte hvor rollebeskrivelsen ble gått gjennom i detalj. Dette gjorde at vi raskt kom i gang. Dere forstod behovene våre godt, og det gjorde det enkelt å jobbe effektivt sammen”. – “Ken-Robin hadde god innsikt i både selskapet og hvordan vi jobber. Det hjalp mye at han kjente “setupet” vårt med kategorienhetene”.
Hvordan synes du arbeidet med stillingsannonsen gikk? –”Dette gikk bra. Vi har jo et malverk i Glava vi bruker når stillingsannonser skal ut. Ken-Robin fikk en av malene vi vanligvis bruker, og justerte litt i samarbeid med HR. Det var en smidig og god prosess”.
Tett oppfølging – også etter at prosessen var ferdig
André trekker spesielt frem hvordan Ken-Robin følger opp – både internt og eksternt:
– “Jeg opplever Ken-Robin som veldig lojal og profesjonell. Jeg setter stor pris på at han følger opp både oss som kunde og kandidatene, og at det skjer også etter at kandidaten har startet i stillingen. Det gir oss trygghet og skaper tillit”.
Gode kandidater – men ønsker flere kvinner
Opplevde du at du hadde relevante møter med aktuelle kandidater? – “Vi fikk en bra short-list med gode kandidater. Her var det én som skilte seg ut og som til slutt fikk jobben, men alle vi møtte var relevante. Det eneste jeg kanskje savnet var litt større mangfold – det er krevende å finne kvinnelige kandidater i vår bransje, og dette er noe vi har mer fokus på fremover”.
Alt i alt, var du fornøyd med prosessen og resultatene?
– “Alt i alt er vi veldig fornøyde med prosessen. Personen som ble ansatt har vært her i to måneder nå og det fungerer strålende så langt”. Han forteller videre: – “Bjørn Burkalter har fått en veldig god start. Han er den man forventet; profesjonell og forståelsesfull fra dag én. Han har blitt kastet ut på dypt vann, men håndterer det bra, tar initiativ og følger godt opp. Han har fått rom til å bygge egne oppfatninger og fått nødvendig respekt i teamet. Han støtter, hjelper til, og føler seg velkommen – en vellykket onboarding så langt!
En profesjonell og effektiv prosess
André avslutter: – Vi opplever at SalesJobs kjenner oss godt, og vi kjenner dem. Det gjør samarbeidet effektivt og trygt. Både jeg og flere kollegaer setter pris på måten dere følger oss og ansatte kandidater, både underveis og etter ansettelser er gjort. Vi får profesjonell bistand gjennom hele prosessen”.