Magne Lome
I høst snakket jeg med en kunde om en kandidat som jeg hadde
rekruttert for ham. Han fortalte at han ikke var helt fornøyd, kandidaten hadde
liksom ikke kommet helt i gang, og på kick-off i går så hadde han vært litt
misfornøyd i gruppen.
Hva var problemet, spurte jeg, «han visste ikke hva han
skulle gjøre», var svaret. «Hva måler du ham på da,» spurte jeg.
«Nei, vi har ikke noen konkrete verktøy eller ting vi måler på nå, annet
enn omsetning da,» var svaret. «Vi har ansatt en salgsleder som
starter om et halvt år og har ventet med sånt til han kommer.»
Kunden var oppgitt, de mente at de hadde vært snille, kandidaten
hadde fått mange sjanser og masse spillerom. Når jeg snakket med kandidaten,
var han veldig frustrert. Han var vant til lagspill, tydelige mål, og skikkelig
sekundering. I denne bedriften var det ingen mål eller retning, mente han.
Når jeg rekrutterte ham, så snakket vi om CRM og salgsmål, men
når alt kom til alt, så var det ingen oppfølging på salgsmål. CRM-systemet var
veldig lite brukt. Det er rart, men det finnes fortsatt mange sånne bedrifter. De hadde bare ventet at han skulle begynne å selge. De hadde ikke snakket om
hvilke målgrupper han skulle selge til, hvilke forventninger de hadde til ham,
eller satt noen mål. Nærmeste leder satt i Sverige.
Vi satte oss ned alle sammen og definerte markedet, snakket om
forretningsmulighetene, og satte aktivitetsmål. Vi definerte det helt ned til
antall telefoner om dagen og møter per uke. Han skulle rapportere på dette via
CRM-systemet til lederen annenhver uke.
Nå, tre måneder etterpå, så er det han som har størst pipeline.
Han er kjempemotivert og har blitt superbrukeren på CRM-systemet. Alle er
veldig fornøyde.
Dette eksempelet illustrerer tydelig hvorfor klare målsettinger er avgjørende for suksess, spesielt når det gjelder å lede og motivere ansatte. Her er noen grunner til hvorfor tydelige mål er viktige:
Retning og Formål: Klare mål gir retning
og formål. Uten konkrete mål vet ikke ansatte hvor de skal rette innsatsen sin,
og det kan føre til forvirring og frustrasjon.
Motivasjon: Tydelige mål gir ansatte en grunn til å strekke seg og jobbe hardt. Når de ser et klart formål og forstår hva som forventes av dem, blir de mer motiverte til å oppnå suksess.
Målbart Resultat: Målbare mål gir en enkel metode for å evaluere prestasjoner. Dette gir både ledelsen og ansatte et klart bilde av hva som fungerer bra og hva som må forbedres.
Ansvarlighet: Når mål er tydelige, blir ansatte mer ansvarlige for sine handlinger og resultater. Dette skaper en følelse av eierskap og oppmuntrer til proaktivitet.
Samarbeid og Forventningsavklaring: Tydelige mål bidrar til å skape et felles forståelsesgrunnlag i teamet. Dette reduserer misforståelser og fremmer samarbeid, spesielt når det kommer til å forstå hva som forventes av hver enkelt.
Evaluering og Tilpasning: Med klare mål kan organisasjonen evaluere prestasjoner og justere strategier ved behov. Dette gir fleksibilitet og muligheten til å tilpasse seg endringer i markedet eller interne forhold.
Personlig Utvikling: Individuelle mål gir også ansatte muligheten til personlig utvikling. De kan identifisere områder der de trenger å forbedre seg og jobbe aktivt mot å oppnå personlige og faglige mål.
I eksempelet var kandidaten frustrert fordi han manglet klare mål og veiledning. Når disse ble etablert, endret hele dynamikken seg, og resultatene ble forbedret. Tydelige mål er derfor en kritisk faktor for å oppnå suksess både på individnivå og organisasjonsnivå.