Hvordan lykkes med salg på byggeplass og noen tips til hvordan man rekrutterer gode selgere mot dette markedet.
Byggeplasser er et fantastisk knutepunkt hvor prosjekter tar form og visjoner blir virkelighet. Det er en hektisk arena så det er ikke bare enkelt å lykkes med salg der, men dersom du lykkes kan du skape en god omsetning og en god margin. Mye er bestemt av anbud, men det er alltid behov for forbruksartikler og de som faktisk bruker drillen, skruen eller betongforankringen har ganske mye de skal ha sagt.
Her er noen tips for å lykkes.
1. Aktivitet – kom på besøk ofte: Byggeplassen eller anlegget har en hektisk aktivitet, formenn og anleggsledere skisserer ofte behovene sine en gang i uken, men mye kan skje og man treffer ikke alltid. Det er ingenting som er dyrere enn å stoppe opp, så hvis du spør om det er noe de trenger relativt ofte, så dukker behovene fort opp. Den som da er tilstede og kan dekke behovet for skruer eller hansker hurtig og er til å stole på. Det er han som får den neste telefonen. Vis gjerne produktene dine til dem som skal bruke dem. Gutta i brakka har mye de skal ha sagt, men ikke gå i veien.
2. Forstå denne byggeplassens unike behov: Byggeprosjekter varierer i omfang, kompleksitet og karakter. Sett deg inn i hva det er som er spesielt med dette prosjektet. Kanskje er det så enkelt at det er mye søle og kaldt, så da trenger man solide og forede hansker. Kanskje er det mye sveising av element, men det har vært mye regn? Da vinner den som har den enkleste forankringen å sveise, så det går fort. Dette krever kunnskap om byggematerialer, utstyr og teknologiske fremskritt som påvirker bransjen. Spør kunden og leverandøren din slik at du har kunnskapen.
3. Bygg sterke relasjoner: Relasjoner er hjørnesteinen i ethvert salg, og byggebransjen er intet unntak. Investér tid og ressurser i å bygge sterke forhold med entreprenører, prosjektledere og beslutningstakere på byggeplassen. Dette skaper tillit og åpner døren for langsiktige partnerskap. Her er det om å gjøre å være pålitelig og langsiktig. Dersom den som kjøper vet at han får svar, kompetanse, kanskje noen beregninger han kan stole på og vet at leveransen kommer når den skal, da har du kommet langt. Dette er det viktigere enn pris.
4. Tilby effektive løsninger: Byggeprosjekter opererer ofte under stramme tidsrammer. Å tilby effektive løsninger som kan bidra til å redusere tid og kostnader, vil sette deg i en gunstig posisjon. Dette kan inkludere innovative produkter, tjenester eller logistikkløsninger som optimaliserer byggeprosessen. Spør gjerne hva som er flaskehalsen på prosjektet og snakk med produktsjefene dine om hva du kan bidra med.
5. Hold deg oppdatert på bransjetrender: Byggebransjen er i stadig utvikling med stadige endringer i teknologi, regelverk og materialer. Å holde seg oppdatert på de nyeste trendene standardene og innovasjonene vil hjelpe deg med å tilby de beste løsningene og skille deg ut fra konkurrentene. Bruk produktavdelingen og gå på kurs.
6. Fokuser på bærekraft: Bærekraft er et stadig økende fokus i byggebransjen. Ved å tilby miljøvennlige og bærekraftige produkter eller tjenester, kan du appellere til byggherrer og entreprenører som er opptatt av å redusere miljøpåvirkningen av prosjektene sine og må etterleve strenge krav. Sjekk hva du kan bidra med på miljø, det kommer stadig nye krav til byggeplassen. Alle som kan bidra med kompetanse på dette har et forsprang.
6. Utvikle digitale aalgsstrategier:Digitaliseringen har endret mye. Byggebransjen er ikke helt i forkant ennå, men det skjer mye. Utvikle digitale salgsstrategier som inkluderer online markedsføring, sosiale medier og e-handel. Det er et generasjonsskifte på gang. De prosjektlederne og anleggslederne som kommer nå har vokst opp i en digital verden og stiller andre krav.
7. Forstå jussen: Byggeprosjekter blir mer og mer juss. Det å hjelpe kunden med å forstå avtalene, regne på tillegsordre og bidra til at økonomien er synlig blir stadig viktigere. Å ha litt kunnskap om kontraktsrett, forsikringskrav og andre juridiske forhold vil styrke din posisjon og hjelpe deg med å gi rådgivning som byggherrer verdsetter.
Konklusjon: Å selge til byggeplasser krever en kombinasjon av bransjekunnskap, effektiv kommunikasjon og tilpasningsevne. Ved å forstå byggeplassens unike behov, bygge sterke relasjoner, tilby effektive løsninger og holde deg oppdatert på trender, kan du gjøre det godt på salg til byggeplasser.
Husk at nøkkelen til suksess ligger i å være en pålitelig ressurs og partner for samarbeidspartnerne dine, og det starter med å forstå og imøtekomme deres spesifikke behov. Kompetanse trumfer det meste, bruk produktssjefene.
Når du skal rekruttere til denne rollen er det viktig å se etter noen som er omgjengelige, denne selgeren skal være på veien og like å møte nye mennesker. Det er også viktig å se etter noen som scorer høyt på samvittighet og som er lojal mot deg og kunden. Denne selgeren vil du ha så lenge du kan.