Vi har intervjuet Eivind Brænden i HMF Norge om hvordan han opplevde rekrutteringsprosessen.

Forståelse for rollen og faget gjorde utslaget!

Magne Lome

Magne Lome

Hjelper bedrifter med å finne gode selgere og ledere!

Intervju med daglig leder i HMF Norge Norge, Eivind Brænden

Eivind Brænden tok kontakt med oss i starten av oktober for å starte å bygge sin salgsorganisasjon. Vi har intervjuet ham om hvordan han opplevde rekrutteringsprosessen.

HMF Norge har hatt en spennende reise den siste tiden, og nylig styrket selskapet sitt team med to strategisk viktige roller – en Key Account Manager og en teknisk selger. Vi tok en prat med daglig leder Eivind Brænden for å høre om samarbeidet med SalesJobs og hva som gjør HMF Norge til en spennende arbeidsplass.

Hvem er du, og hvilken rolle har du i HMF Norge?

«Jeg er daglig leder i HMF Norge. Jeg har hatt denne rollen siden 1. oktober 2024, så jeg er ganske fersk i denne rollen. Det er utrolig spennende å jobbe i et selskap med så mye historie og ambisjoner for videre vekst.»

Kan du fortelle litt om HMF Norge og HMF Group?

«HMF Norge er en del av HMF Group A/S, som har røtter helt tilbake til 1945, da det hele startet som et sykkelverksted i Danmark. På 50-tallet tok selskapet en spennende vending og begynte med produksjon av lastebilkraner, som har blitt kjernen i virksomheten. I dag er alt fortsatt produsert i Danmark, og kranene våre selges i over 40 land rundt om i verden.»

Eivind forklarer videre:    HMF er eid av en dansk stiftelse som har som eneste formål å drive HMF. Det gjør at vi kan investere i vekst og utvikling uten å måtte betale utbytter til eiere. Pengene reinvesteres i selskapet, noe som gir oss trygghet og handlefrihet, spesielt i perioder der vi trenger å ta grep i markedet.»

HMF har vært til stede i Norge siden 1956 og har gjennom årene bygget en sterk posisjon, selv om det selvfølgelig har vært perioder med både medgang og konkurransepress.

«Vi er veldig stolte av det vi har fått til, men vi er også tydelige på at vi alltid kan bli bedre. Nå ønsker vi å ta nye steg og øke markedsandelen vår her i Norge,». Det var det som var bakgrunnen for at vi søkte en rekrutteringspartner.

Hvorfor valgte du SalesJobs?

«Jeg har vært aktiv på LinkedIn privat og fått med meg at SalesJobs er svært synlige og profesjonelle der, særlig gjennom Magne og hans innlegg. De har virkelig klart å skille seg ut med sitt fokus på tekniske salgsroller,» forteller Eivind.

Han forklarer videre:

«Jeg kjente til SalesJobs fra før gjennom tidligere erfaringer, og når vi skulle finne en Key Account Manager og en teknisk selger, trengte vi noen som var skikkelig gode på salg og som kunne treffe rett målgruppe. SalesJobs hadde den spisskompetansen vi var ute etter. Jeg tror faktisk ingen andre rekrutteringsselskaper kunne tiltrukket seg de kandidatene vi har ansatt nå.»

Brænden trekker også frem viktigheten av hvordan stillingsannonsene ble utformet:

«Magne rigget historien vår på en fantastisk måte i stillingsannonsene, noe som tydeligvis traff godt i markedet. Vi fikk faktisk hele 80 søkere. Folk hadde virkelig troen på historien vi fortalte. Det var viktig for oss at kandidatene ikke bare hadde riktig kompetanse, men også var interesserte i selskapet, og motivert for å ta skikkelig fatt på satsningen.

Hvordan opplevde du samarbeidet med rådgiveren fra SalesJobs?

«Magne solgte seg godt inn på det å ha et bredt nettverk i vår lille bransje. Han hadde erfaring fra konkurrerende kranleverandører, kjente businessen godt og satte seg raskt inn i situasjonen vår,» sier Brænden. Han legger til at Magne var en viktig sparringspartner:

«Magne var flink til å stille de riktige spørsmålene som hjalp meg å beskrive situasjonen og virkelig forstå hvilken type selger vi trengte. Det er jo mange typer selgere der ute, og den profilen vi bygde sammen gjorde at vi traff blink. Vi fikk et stort utvalg til slutt – og tilbakemeldingene fra kandidatene var også veldig positive. De satte pris på en god prosess, ærlighet og en litt annerledes tilnærming rundt testene og oppbygningen.»

Eivind forteller videre om selve kandidatvurderingen og innstillingen:    «Magne var ‘spot on’ fra starten. Han beskrev kandidatene på en måte som gjorde det klart hva som var viktig med hver av dem, og vi var raskt enige om hvem som passet best. Selv om alle de aktuelle kandidatene var sterke, var det to som virkelig skilte seg ut – og vi endte opp med å få drømmekandidatene på plass,» avslutter Brænden.

Hvordan opplevde du arbeidet med stillingsannonsen?

«For oss var det viktig å formidle en historie som traff – ikke bare lage en tradisjonell stillingsannonse”. «Vi ønsket å skape noe som var troverdig og engasjerende, og det var akkurat det vi fikk. Storytellingen Magne brukte, gjorde annonsen mer interessant og autentisk.»

Han forklarer videre at denne tilnærmingen gjorde en stor forskjell:

«Stillingsannonsen skilte seg ut fra det som er vanlig i bransjen, og vi merket at vi tiltrakk oss kandidater som sannsynligvis ikke hadde søkt hvis det bare hadde vært en klassisk annonse. Det var rett og slett en annonse som gjorde at folk fikk tro på rollen og selskapet.»

Hvordan opplevde du dialogen gjennom prosessen?

«Dialogen har vært rask og effektiv helt fra første kontakt,» sier Eivind. «Magne skjønte raskt hva vi var ute etter, både for rollen som Key Account Manager og teknisk selger for regionen. Han hadde en klar forståelse av behovene våre, men var også åpen for justeringer underveis.»

Vi hadde flere diskusjoner om både kandidatene og prosessen. «Det er positivt – vi justerte oss etter hverandre og kom raskt i takt. Vi var helt enige om hva som skulle kommuniseres i annonsene, og fokuset var hele veien å finne de rette menneskene for rollene. Nå som de nye medarbeiderne er på plass, ser vi allerede resultatene av det grunnarbeidet som ble gjort.» Vil du gjøre noe annerledes neste gang?

«Jeg synes prosessen har gått veldig bra. Det gikk hurtig fra vi startet samarbeidet til annonsene var ute. Magne sørget for en grundig grovsiling og presenterte kandidatene på en måte som gjorde det enkelt å danne seg et klart bilde av dem. Det ligger mye kraft i ordene han bruker – akkurat passe mengde informasjon, verken for mye eller for lite.»

Eivind trekker også frem at det var et stort samsvar mellom beskrivelsene fra SalesJobs og hvordan kandidatene fremsto i intervjuene:

«Det gjorde det trygt å gå videre til andre intervjurunde. Jeg hadde egentlig bestemt meg allerede i det andre intervjuet når det gjaldt den tekniske selgeren – og med Key Account Manageren falt avgjørelsen allerede dagen etter andre runde.»

Han understreker at det var en rask og effektiv prosess:    «Fra vi startet i oktober, hadde vi alt på plass i desember. Jeg har faktisk aldri ansatt noen direkte etter intervju før – men her føltes det helt riktig.»

Roger Grønsbergstartet som teknisk selger 2. januar. Han er veldig teknisk anlagt og er en god selger, ikke minst så er han oppriktig glad i kraner.

Frode Eilertsenble ansatt som KAM og starter i februar. Frode har en veldig sterk salgsbakgrunn fra trailerbransjen og tung militærbakgrunn.

Vi har veldig troa på at markedet vil legge merke til at vi har styrket laget og at HMF har “Power to lift!”

Del gjerne: